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DAǦTAS Seçil

DATES DE SEJOUR | DATES OF STAY : du from 01/09/2017 au to 30/06/ 2018

PAGE PERSONNELLE | WEBPAGE : lien

BIOGRAPHIE : Seçil Daǧtaș est professeure assistante d’anthropologie à l’Université of Waterloo (Canada). Elle est titulaire d’une licence de sociologie de l’université Boǧaziçi (Turquie), d’un master d’anthropologie sociale de l’Université de York (Canada) et d’un doctorat en anthropologie de l’Université de Toronto (Canada). Ses recherches portent sur les formes quotidiennes de sécularité, de frontières et de limites, et sur la diversité religieuse et la politique du genre au Moyen Orient. Elle a publié des articles sur les paradoxes genrés du sécularisme turc (2009, 2011, 2016), la politique culturelle de résistance (2012), et les activités politiques humoristiques des mouvements protestataires du parc Gezi à Istanbul (2012, 2016). Son projet de livre, Under the Same Sky: Tolerance, Secularism, and Religious Difference in Turkey’s Border with Syria, porte sur les conditions de la coexistence religieuse à l’intersection du pouvoir séculier et de la gouvernance islamique. Fondé sur un travail de terrain ethnographique sur la frontière dans la province turque de Hatay, où les musulmans hanafites et alaouites se mélangent avec des juifs arabes et des chrétiens orthodoxes, ce projet apporte une compréhension de la manière dont l’identité religieuse contribue à la construction nationale, et dont les États modernes gouvernent la diversité religieuse. S. Daǧtaș a également commencé un nouveau projet dans les villes frontalières de Hatay pour y étudier l’impact de la guerre civile syrienne et de l’arrivée des réfugiés. Cette recherche souligne l’importance des réseaux religieux dans les espaces de sociabilité qui à la fois soutiennent et restreignent les Syriens réfugiés en Turquie en l’absence de procédures légales d’asile. La recherche de S.Daǧtaș a été financée par de nombreuses bourses comme la Social Sciences and Humanities Research Council Vanier Scholarship, la Connaught Scholarship, et  le Robert Harding/Claxton Endowment Fund. Son travail a également été reconnu en 2015 par un Sakip Sabanci International Research Award pour sa contribution aux études turques.

BIOGRAPHY: Seçil Daǧtaș is an assistant professor of Anthropology at the University of Waterloo (Canada). She holds a PhD in Anthropology from the University of Toronto, an MA in Social Anthropology from York University, Canada, and a BA in Sociology from Boǧaziçi University, Turkey. Her research interests include everyday forms of secularity, borders and boundaries, and religious diversity and gender politics in the Middle East. She has published articles in the gendered paradoxes of Turkish secularism (2009, 2011, 2016), the cultural politics of tolerance (2012), and on  the humorous politics of Turkey's Gezi uprisings (2012, 2016). Her book project, Under the Same Sky: Tolerance, Secularism, and Religious Difference in Turkey’s Border with Syria, examines the conditions of religious coexistence at the intersection of secular power and Islamic governance. Based on ethnographic fieldwork in Turkey's border province Hatay, where Hanafi and Alawi Muslims mix with Arab Jews and Orthodox Christians, this project provides an understanding of how religious identity contributes to nation-building, and how modern states govern religious diversity. Daǧtaș has also begun a new research project in Hatay’s border towns to examine the impact of the Syrian war and the arrival of Syrian refugees on the region. This research highlights the significance of religious networks in everyday realms of sociality that both sustain and restrain displaced Syrians in Turkey in the absence of structured legal asylum mechanisms. Daǧtaș's research has been supported by a number of grants including the Social Sciences and Humanities Research Council Vanier Scholarship, Connaught Scholarship, and Robert Harding/Claxton Endowment Fund. Her work was also recognized with a Sakip Sabanci International Research Award in 2015 for its contributions to Turkish Studies.




PROJET DE RECHERCHE : LA RELIGION A TRAVERS LES FRONTIERES : UNE ETUDE ETHNOGRAPHIQUE DES RELATIONS DES MINORITES REFUGIEES LE LONG DE LA FRONTIERE TURCO-SYRIENNE

 Appuyé sur une recherche de terrain dans la province de Hatay au sud de la Turquie, près de la frontière syrienne, ce projet s’intéresse à la manière et aux raisons pour lesquelles la religion pèse sur les politiques frontalières au Moyen-Orient. Il repose sur des sources archivistiques, de l’observation participante et des entretiens ethnographiques pour étudier les relations sociales entre les Syriens réfugiés et les minorités religieuses turques qui vivent le long de la frontière, en particulier les alaouites arabophones ou les chrétiens orthodoxes. Cette recherche montre que, à la différence d’autres lieux où des Syriens sont arrivés, la catégorie du « réfugié syrien » de Hatay ne constitue pas une identité unifiée marquée par une nationalité. Au contraire, cette catégorie recouvre des subjectivités multiples organisées autour de la religion et négociées par des interactions sociales – avec des personnes soulignant certains aspects de leur religion par rapport à d’autres selon le contexte d’interaction. Pour établir le cadre historique pour comprendre ces négociations, la recherche s’intéresse à la manière dont les catégories légales de « minorité » et de « réfugié » ont été produites en relation avec des conceptions particulières de la différence religieuse dans le contexte des relations coloniales et de la construction nationale au Moyen-Orient. Annexé à la Turquie à partir du mandat français en Syrie, quinze ans après la fonction de l’État national turc, le Hatay présente un contexte unique pour démêler le processus en cours de déplacements au croisement des régimes de gouvernance colonial, national et local. En faisant attention aux contingences historiques et aux formes vernaculaires de la différence religieuse en Hatay, cette étude problématise la figure universellement déshistoricisée du « réfugié », la logique sédentaire des frontières nationales et les citoyennetés associées qui sous-tendent ensemble les régimes internationaux d’asile. Elle apporte également une explication alternative à la politique frontalière, qui considère les frontières comme des sites spatio-temporels de négociation entre des groupes locaux et des États, mais aussi entre des personnes différenciées et regroupées sur la base de leur religion et citoyenneté.

RESEARCH PROJECT: RELIGION ACROSS BORDERS : AN ETHNOGRAPHIC STUDY OF REFUGEE-MINORITY RELATIONS ALONG THE TURKISH-SYRIAN BORDER

Based on fieldwork in Turkey’s southern province of Hatay near the Syrian border, this project examines how and why religion matters to border politics in the Middle East. I use archival research, participant observation, and ethnographic interviews to examine the social relations between displaced Syrians and Turkey’s religious minorities who live along the border, specifically the Arabophone Alawis and Orthodox Christians. My research indicates that unlike in many others places where Syrians have arrived, the category of “the Syrian refugee” in Hatay does not denote a unified identity marked by national citizenship. Instead, this category embodies multiple subjectivities organized around religion and negotiated through social interaction—with people emphasizing certain aspects of their religion over others depending on the interaction context. To establish the historical framework for understanding these negotiations, I research how the legal categorizations of ‘minority’ and ‘refugee’ were produced in relation to particular conceptions of religious difference in the context of colonial relations and nation building in the Middle East. Annexed to Turkey from French-Mandated Syria in 1939, fifteen years after the foundation of the Turkish nation-state, Hatay presents a unique context in which to unravel the ongoing process of displacement at the junction of colonial, national, and local regimes of governance. By attending to the historical contingencies and local vernaculars of religious difference in Hatay, this study problematizes the universal dehistoricized figure of the “refugee”, sedentarist logic of national borders, and bounded citizenship that together underlie international regimes of asylum. It also provides an alternative account of border politics, one that approaches borders as spatiotemporal sites of negotiation not only between local groups and states, but also between people differentiated and coalesced on the basis of their religion and citizenship.


MOTS-CLÉS | KEYWORDS Pluralisme religieux, politique de la frontière, minorité, réfugié, Turquie, Syrie – Religious pluralism, border politics, minority, refugee, Turkey, Syria

PUBLICATIONS PRINCIPALES | MAIN PUBLICATIONS :

 Refereed Journal Articles

2016 “Down with Some Things!”: Humour as Politics and Politics of Humour in Turkey’s Gezi Protest, Etnofoor, 28(1): 11-34.

2016 The Personal in the Collective: Rethinking the Secular Subject in Relation to the Military, Wifehood, and Islam in Turkey,” Special Issue on “Everyday Militarism,” Feminist Studies 42(1): 70-97.

2011 “Army Boots at Home”: Accounts of Love, Sacrifice and Nationalism among Turkish Military Wives, Kıbrıs Yazıları, 13: 259-282.

2009 Bodily Transgression: Conflicting Spaces and Gendered Boundaries of Modernity in Contemporary Turkey. Special Issue on “Religion, Identity and Minorities in the Middle East: Strategies and Developments,” Anthropology of the Middle East, 4(2): 1-13.

2005 [in Turkish] Akdeniz’in ‘Öteki’ Kıyısı: AkSF’nin Düşündürdükleri (The ‘Other’ Coast of the Mediterranean: Notes on the Mediteranean Social Forum) Birikim 197:37-43.

 Book Chapters

Forthcoming “The Temporal Politics of Border Crossing and Religious Boundaries in Turkey and the Middle East” In From a Cradle of Civilizations to Globalizing Transit Region: Migration and Cross-Border Identities in Turkey and Its Neighboring Regions, Nazlı Balkır, önver Cetrez, Susan Rottman, and Mina Trudeau (eds.) Swedish Research Institute in Istanbul.

2012 Tolerated Identities: Secularism, Religious Pluralism and Nationalism in Antakya, Turkey. In Cultural Difference and Social Solidarity: Critical Cases. Eds. Scott H. Boyd and Marry Ann Walter. Cambridge: Cambridge Scholars Publishing Pp. 122-135.

 Book Reviews

2016 Adam Becker. Revival and Awakening: American Evangelical Missionaries and the Origins of Assyrian Nationalism. AnthroCyBib

2006 Cynthia Enloe. The Curious Feminist: Searching for Women in a New Age of Empire. Journal of International Women’s Studies, 8(1): 299-300.

 Commentary & Conference Proceedings

2013 [Peer Reviewed Commentary] The Politics of Humor and Humor as Politics during Turkey’s Gezi Park Protests, Cultural Anthropology, Hotspots Special Issue titled, “An Impromptu Uprising: Ethnographic Reflections on the Gezi Park Protests in Turkey.

2010 [Conference Proceeding] Secularity of the Self: The Case of the Turkish Military Wives, in Füsun Çoban Döşkaya (ed.) 21. Yüzyılın Eşiğinde Kadınlar: Değişim ve Güçlenme (Women at the threshold of the 21st century: Change and Empowerment) Vol 5: Proceedings of the International Multidisciplinary Women’s Congress, pp. 297-308. Izmir: Dokuz Eylul University Fen-Edebiyat Fakultesi Yayinlari

2006 [Conference Proceeding] En-Gendering the Exception: State Power and the Politics of Gender in Turkey, in Colleen Bell and Tina Managhan (eds.) Exceptional Measures for Exceptional Times: The State of Security Post 9/11: Selected Proceedings of the Thirteenth Annual Conference for International and Security Studies, pp.147-160. Toronto: York Center for International and Security Studies, York University.

 
 

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Mise à jour le 20 septembre 2017
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